Egen hemsida eller websajt? Sätt en länk till oss!
Egen websajt?
Länka till oss!
faktabanken.nu logo
20 år rosett Veteransajt
 Faktabanken.nu
 har fyllt 20 år
Bredband
Startsidan
 MobilerFrågor och svarDatorer
Naturvetenskap
Teknik
Juridik
Uppfinningar
 SpelSpecialsektionerHobby
Rymdstationen
Solsystemet
Elektronik
Robotar
Trafikmärken
Dataord
Periodiska systemet
Projekt stadsbild
Tågsignaler
Gradbeteckningar
Showen utan slut
 MobiltelefonerSmått och gottDatorspel
Romerska siffror
Synvillor
Geologitidsåldrar
Motståndsfärgkoder
Diamantkvaliteter
Måttenheter
Spelord
Chattförkortningar
Filnamnsändelser
Batterier
Körkortsklasser
Knopfilmer
Runor
E-nummer
Farlighetsnummer
Polisgrader
Elektronik
Om faktabanken.nu
Länkbilder
Annonsering
Om cookies/GDPR
Fakta
 T-021 Fordon  Fordon
Varför pyser lastbilar och bussar innan de startar?

Därför att föraren slutar att bromsa då, och större lastbilar och bussar oftast har tryckluftsbromsar. På personbilar behövs inte lika stor bromskraft mot hjulen för att de skall bromsa maximalt, så här används ledningar med vätska i kombination med assisterande bromsservon så att man inte behöver trycka så hårt på bromspedalen. På tunga fordon behövs mycket större bromskrafter.

På tunga lastbilar och bussar finns en tryckluftsbehållare som pumpas upp till ett högt tryck av en luftpump kopplad till motorn. Tryckluften används när föraren manövrerar bromsarna. När föraren trampar på bromspedalen öppnas ventiler som låter tryckluften strömma genom rör till bromsarna.

Det starka pysandet, eller pustandet, uppstår främst när bromsarna lossas. Den tryckluft som använts strömmar då snabbt ut med ett kort pysande som kan låta ganska starkt. Att lastbilar och bussar pyser precis innan de startar beror på att föraren oftast bromsat under t.ex. rödljusstoppet och sedan släpper upp bromspedalen när det blir grönt.

En praktisk detalj är att lastbilars parkeringsbromsar normalt är byggda tvärt om mot färdbromsen: tryckluften används här för att lossa bromsen, som annars trycks mot bakhjulen av kraftiga stålfjädrar. Om ett allvarligt fel skulle göra så att allt lufttryck försvinner kan därför parkeringsbromsen användas som nödbroms.






Tillbaka till teknikfrågor
Tillbaka till fordonsfrågor